TEKNİK DESTEK
BOYA EL KİTABI
Boya Nedir?
Boya,
dekoratif ve koruyucu amaçlarla çeşitli yüzeylere, çeşitli şekillerde uygulanan
ve uygulandığı yüzeyde ince bir tabaka oluşturan kimyasalların bir karışımıdır.
Boyayı oluşturan bu kimyasallar 4 grupta toplanır.
1)
Reçine / Bağlayıcı
2)
Pigment ve dolgu maddeleri
3)
Çözücüler / Solventler
4)
Katı maddeler
1. REÇİNE / BAĞLAYICI
Boyanın
tabaka oluşturmasını sağlayan birleşenidir.
Boyanın;
·
Kuruma hızı ve şekli
·
Yapışması
·
Ortam koşullarına direnci
·
Sertlik ve elastikiyeti
·
Sararma direnci
·
Diğer boyalarla uyuşma
gibi
özelikleri büyük ölçüde reçine türüne bağlıdır.
2. PİGMENTLER
Pigmentlerin
boyada kullanılmasının ana nedeni boyaya renk ve örtücülük özelliklerinin kazandırılmasıdır.
Bunun yanında bazı pigmenler ultraviole ışığını emerek veya yansıtarak
reçinenin bozulmasını geciktirir.
Titandioksit
Alüminyum Ftalosiyonin mavi / yeşil
Demiroksit
Çinko Karbon Siyah
Molibdat
Oranj Bakır Azo Kırmızı
Kobalt
Mavi Çelik
İnorganik
pigmentler genellikle doğadaki minerallerin işlenmesiyle elde edilirken,
organik pigmentler tümüyle sentetik olarak üretilir.
Antikorrosive
pigmentler olarak tanımlanan pigmenler ise özellikle boya sistemlerinin astar
katında kullanılırlar. Bu pigmentler anodik ve katodik korozyon reaksiyonlarını
kontrol ederek korozyonun ilerlemesini durdur. Bu amaçla kurşun ve kromat
esaslı anti korrosive pigmentler yaygın olarak kullanılırken bunların çevre ve
sağlık riskleri ortaya çıktığından 1980’lerden bu yana daha az zararlı antikorrosive
pigmentler geliştirilmiştir.
Anti
Korrosive Pigmentler
Göreceli
Zamanlı Göreceli Zamansız
PİGMENTLER
İnorganik
Metalik Organik
Kırmızı
Kurşun Çinko Oksit
Çinko
Kromat Çinko Fosfat
Stronsiyum
Kromat Çinko Fosfosilikat
Baryum
Metaberat
Dolgu
maddeleri doğal minarelerden işlenerek veya sentetik olarak üretilen mikronize
tozlardır.
Barit,
Kalsit, Dolamit, Talk, Silisyum gibi dolgu maddeleri esas olarak boyanın dolgu
gücünü arttırmak, akışkanlığını kontrol etmek, parlaklığını ayarlamak için
kullanılabilen bunun yanında boyanın sertlik, elastikiyet, yapışma gibi
özelliklerinde olumlu olumsuz şekilde etkileyebilir.
Bu
etkileme dolgu maddesinin tipine ve özelliklerine bağlı olduğu gibi esas olarak
boyadaki miktarına bağlıdır. Genel olarak PVC (Pigment Velume Cancentration)
olarak ifade edilen pigment / reçine oranı dolgu maddelerinin katkısı optimum
seviyelerde tutulur.
3. ÇÖZÜCÜLER / SOLVENTLER
Boyaya
akışkanlık kazandırmak için genellikle iki aşamada kullanılır. Birinci aşama
boyanın üretim aşamasıdır. Bu aşamada solventler katı halde olan reçineleri
çözmek veya akışkanlığı az olan reçinelere akışkanlık kazandırmak suretiyle
pompa , ile transfer ve dolum gibi boya üretim süreçlerinin
gerçekleştirilmesini kolaylaştır.
Çözümlerin
kullanıldığı ikinci aşamada ise boyanın uygulama aşamasında birkaç istisna
dışında boyalar doğrudan uygulanan ve uygulama sistemine göre belirli bir
oranda inceltilerek uygulanır.
Boyada
kullanılan çözücüler sentetik olarak üretilen çok çeşitli kimyasal maddelerdir.
Solventler gruplandırılıp birkaç örnek gerekirse,
Aromatik
Hidrokarbonlar : Toluen, Xylene
Alfatik
Hidrokarbonlar : Heksan, Heptan
Alkoller
: Etanol, Butanol
Ketonlar
: Aseton, Metiletilketon
Asetonlar
: Etilasetat, Butilasetat
Glikollar
: Etil Glikol, Butil Glikol
Klorlu
Hidrokarbonlar : Metilen Klorür
Boyalarda
yaygın olarak kullanılan çözücülerdir. Su bazlı boyalarda genellikle az
miktarda su ile karışabilen solventlerle birlikte su akışkanlığı ayarlamak için
kullanılır. Genellikle boyalarda istenilen uygulama ve görünüş özelliklerini
sağlamak için birkaç çözücünün bir karışımı kullanılır. Bu karışım yapılırken
çözücünün
·
Çözme gücü
·
Buharlaşma hızı
·
Alevlenme noktası
·
Çevre ve sağlık etkileri
göz
önüne alınır.
Boyada
kullanılan çözücülerin tamamı boya uygulandıktan sonra buharlaşarak atmosfere
karışır. Boyadaki çözücülerin toplam miktarı uçucu madde oranı olarak, boya
spesifikasyonlarda yer alır. Boya uygulandığında buharlaşarak atmosfere karışan
çözücülerin boya uygulayıcılarına ve çevreye sağlık riskleri yarattığından bazı
çözücülerin kullanılmasına yasaklar getirilmiş olup, boyalarda organik çözücü
oranının azaltılması, su bazlı boyaların yaygınlaştırılması yönündeki eğilimler
ve
baskılar
sürekli artmaktadır.
4. KATKI MADDELERİ
Boyalarda
kullanılan diğer bir malzeme grubu katkı maddeleridir. Katkı maddeleri boyanın
bazı özelliklerini iyileştirmek için boyada çok az miktarda (% 0,01 ‐ 2) kullanılan kimyasallarıdır.
Katkı
Maddelerine bazı örnekler;
Islatıcılar:
Pigmentlerin reçine içinde dağılmasını kolaylaştırır. Çökme Önleyiciler:
Pigmentlerin çökmesini yavaşlatılır.
Kurutucular:
Boyaların kurumasını hızlandırır. Yüzey Aktifler: Boyanın düzgün bir yüzey
vermesini sağlar.
UV
Emiciler: Boyaların UV ışığında sararmasını geciktirir.
Köpük
Kesiciler: Boyaların üretim ve uygulama sırasında köpürmesini önler.
Matlaştırıcılar:
Boyaların parlaklığını düşürür.
Kalınlaştırıcılar:
Boyaların akışkanlığını ayarlar.
BOYALARIN
SINIFLANDIRILMASI
Boyalar
çeşitli şekillerde sınıflandırılmıştır.
1. REÇİNE TÜRÜNE
Selülozik
Boya
Alkid
Boya
Silikon
Boya
Epoksi
Boya
Akrilik
/ Poliüretan Boya
2. KULLANILDIĞI SEKTÖRE
Otomobil
Boyaları
Mobilya
Boyaları
Uçak
Boyaları
Gemi
Boyaları
Deri
Boyaları
Tekstil
Boyaları
Antikorrosif
Boyalar
İnşaat
Boyaları
KURUMA ŞEKLİNE
Solvent
buharlaşmasıyla kuruyan boyalar.
Hava
oksijeni ile kuruyan boyalar.
Sertleştirici
ilavesi ile reaksiyon kurumalı boyalar.
Fırın
kurumalı boyalar. ( 100 – 200 º C )
Diğer
bir sınıflama boyaların kullanımı amacı ve yerine göre yapılır.
İşaretleme
Boyaları: Yol, park ve kaldırımlarda kullanılan boyalar
Emniyet
‐ Güvenlik Renkleri: İnsanların dikkatini çekmek için
kullanılan tehlike ikaz ve işaretleridir.
Kaymaz
Boyalar: İnsanların, eşyaların kayarak düşmesini engelleyen boyalar
Zehirli
Boyalar: Ahşap ve gemilerin su altı yüzeylerinde yosun, mikroorganizma
gelişmesini engelleyen boyalar
Kozmetik
Boyalar: Cisimlere albeni kazandırmak amacıyla kullanılan boyalar ve özel renk
tasarımları
SÖZLÜK
BOYANIN BATMASI
Son
kat boyada yüzey bozukluğu olması, zımpara ve diğer izlerin görülmesidir. Bu
tür yüzey bozukluğu parlaklığın
düşük
olmasına neden olur.
Nedenleri:
1.Astarın
çok kalın uygulanması veya kuruma süresinin kısa tutulması sonucunda son katın
altında yaş bir zemin
kalması.
2.Dolgu
macunu uygulamasının ardından ince bir macun ile yoklama yapılmaması sonucunda
uygulanan astar ve
son
katın macun yüzeyi tarafından emilmesi.
3.Son
katın yeterli kalınlıkta uygulanmaması.
4.Son
katın çok kalın uygulanması halinde solventlerin buharlaşması uzun süre alır,
bu durum boyanın batmasına
neden
olur.
Nasıl
Önlenir?
Bu
sorunun oluşmaması için astar ve boyalar üreticinin önerdiği kalınlıklarda
uygulanmalı, katlar arasında yeterli
buharlaşma
süreleri verilmeli ve kuruma sürelerine uyulmalıdır
Nasıl
Tamir Edilir?
Kurumanın
tamamen gerçekleşmesi için beklenmeli, gerekirse kurutma fırında yapılmalıdır.
Yüzey hafifçe zımparalanıp tekrar boyanmalıdır.
ZAYIF ÖRTÜCÜLÜK
Son
katın altındaki eski boyalı yüzeyin, ya da kullanılan macun ve astar
tabakalarının görünmesidir.
Nedenleri:
1.Uygun
olmayan renkte astar kullanılması
2.Son
kat boyanın yeterince karıştırılmadan uygulanması
3.Yanlış
tiner kullanılması
4.Son
kat boyanın çok ince uygulanması
Nasıl
Önlenir?
1.Astar
eşit kalınlıkta uygulanmalıdır.
2.Son
kat boya kullanmadan önce iyice karıştırılmalıdır.
3.İlave
edilen tiner miktarına dikkat edilmelidir.
4.Son
kat boya yeterli kalınlıkta uygulanmalıdır. Uygulanması gereken film kalınlığı
düz renklerde 50‐70 mikrondur (kurşun ve kromat içermeyen sarı ve
kırmızı renklerde bu kalınlığın biraz daha üzerine çıkılmalıdır). İki katlı
(baz kat+vernik) metal son katlarda gerekli film kalınlığı 15‐30 mikrondur (transparan renkler biraz daha kalın
uygulanmalıdır). Bazı özel pigmentler içeren örtücülüğü düşük renkler altında
renk Astarı uygulanması tavsiye edilir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Örtücülüğün
yetersiz olduğu durumlarda, boya kuruduktan sonra P800 ile yaş zımpara
yapılarak, yüzey tekrar boyanmalıdır.
KUSMA
Son
katlar altında kullanılan macun ve astarlar içindeki pigmentlerin yüzeye
çıkarak, son katın rengini değiştirmesidir.
Nedenleri:
1.Orijinal
boyada bulunan pigmentlerin, boyama sırasında solventlerin etkisi ile çözünerek,
son katın içine doğru yükselmesi.
2.Polyester
macun sertleştiricisinin önerilenden fazla kullanılması. Sertleştirici içindeki
peroksit reaksiyon sırasında pigmentleri etkileyerek, özellikle mavi ve yeşil
son katlarda sarı veya kahverengi tonlarda renk değişimi meydana getirir.
3.Onarılan
yüzeyde zift kalıntılarının bulunması.
Nasıl
Önlenir?
miktarda
sertleştirici ilave edilmemelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Şiddetli
kusmalarda, hasarlı bölgenin saca kadar zımparalanýp, tekrar boyanması gerekir.
LEKELENME
Endüstriyel
baca gazları, reçineler, benzin ve diğer kimyasal maddelerin boyayı tahrip
etmesi sonucunda korozyon ve lekelenme meydana gelir. Ağır şekilde etkilenmelerde
tüm yüzey tahrip olabilir.
Nedenleri:
1.Endüstriyel
baca gazları, kimyasal maddeler ve katranın boya yüzeyine nüfuz edip, son kat
boyanın pigmentleri ile reaksiyona girerek boyanın rengini değiştirmesi.
2.Katran
içinde bulunan kimyasal maddelerin boya yüzeyine işleyerek kahverengi lekeler oluşturması.
3.Reçine,
benzin ve kuş pisliği gibi maddelerin boya sistemi üzerindeki olumsuz etkisi. Bu
maddeler boya yüzeyinde
uzun
süre kalırsa yüzey bozularak, tahrip olur.
Nasıl
Önlenir?
Araç
düzenli olarak yıkanmalı ve zaman zaman Polish veya Wax uygulanmalıdır. Yüzeye bulaşan
kuş pisliği, yağ ve benzin derhal temizlenmelidir
Nasıl
Tamir Edilir?
Basit
lekelenmelerde Pasta ve Polish uygulanarak sorun giderilebilir. Daha önemli tahribatlarda,
yüzey zımparalanarak yeniden boyanmalıdır.
ZAYIF YAPIŞMA
Metal
yüzeye yapışma yetersizliği (tüm sistemin yapışmasını etkiler) ve katlar arası yapışma
yetersizliği olmak üzere iki farklı şekilde görünür.
Nedenleri:
1.Zeminde
yapışmayı önleyen yabancı
maddelerin
(silikon, yağ, parafin, pas, zımpara tozu gibi) bulunması.
2.Zemine
yanlış bir astarın uygulanması.
3.Zeminin
yetersiz zımparalanması veya hiç zımparalanmaması.
4.Astarın
veya baz katın çok kuru ya da çok ince tatbik edilmesi.
5.İki
katlı metalik sistemlerde, baz katın çok kalın olarak uygulanması ve katlar
arasında yeterli ön buharlaşma verilmemesi.
Nasıl
Önlenir?
Yapışmanın
zor alüminyum ve plastik gibi yüzeylerde uygun astarlar önerilen film
kalınlıklarında uygulanmalı, boya tozunun fazla olmamasına dikkat edilmelidir.
Baz katın kalın uygulandığı durumlarda katlar arasında yeterli süre
beklenmelidir
Nasıl
Tamir Edilir?
Yapışmanın
zayıf olduğu katlar zımparalanarak tekrar boyanmalıdır.
SOLVENT KABARCIKLARI
Uygulamadan
kısa bir süre sonra, orta kısımlarda delikler ulunan kabarcıkların oluşmasıdır.
Nedenleri:
1.Katların
kalın tatbik edilmesi.
2.Yanlış
tiner (hızlı) kullanılması.
3.Katlar
arasındaki bekleme sürelerinin yetersiz olması.
4.Boyanacak
yüzeyin sıcaklığının çok yüksek olması nedeni ile kurumanın hızlanması.
5.İki
komponentli ürünlerde fırınlama öncesinde uzun ön buharlaşma verilmesi.
6.İnfra
Red lambası ile yapılan kurutmalarda, yüzeyin lambaya çok yakın olması.
Nasıl
Önlenir?
Ortam
sıcaklığına uygun tiner kullanılmalı, önerilen film kalınlıkları‐nın üzerine çıkılmamalıdır.
Ayrıca,
viskozite bir miktar düşürmek (tiner ilavesi ile), katlar arasında yeterli ön
buharlaşma süreleri vermek ve kuruma sırasında yüzey ile İnfra Red lambası
arasındaki mesafeye dikkat etmek gerekir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Solvent
kabarcıklarının miktarı fazla değilse, yüzey P1200 ile zımparalana‐rak Pasta ve Polish uygulanmalıdır. Kabarcıkların yoğun
olması durumunda, problemli yüzey zımparalanarak uzaklaştırılır ve tekrar
boyanır.
KRATERLENME
Son
katta veya ara katlarda oluşan dairesel oyuklar ve balık gözü şeklindeki yüzey
açılmalarıdır.
Nedenleri:
1.Uygulama
öncesinde yüzeydeki yağ, parafin ve silikonlu polish artıklarının
temizlenmemesi.
2.Boya
tozları, havadan gelen toz ve pisliklerin boyanacak yüzeye yapışması.
3.Basınçlı
hava sisteminden gelen yağ ve su. 4.Aerosol kutularından gelen silikon.
5.Yakın
çevredeki sanayi ve tesislerinden gelen yabancı maddeler.
Nasıl
Önlenir?
Yüzeyin
boyanmadan önce iyi bir şekilde temizlenmesi gerekir. Silikon içeren poliş ve
diğer malzemeler boyama yapılan yerin dışında kullanılmalıdır.
Nasıl
Tamir Edilir?
Krater
oluşan bölge zımparalanıp, tekrar boyanmalıdır.
AKMA
Dikey
yüzeylerde meydana gelen akıntılar ve perde şeklindeki sarkmalardır.
Nedenleri:
1.Tabanca
meme çapının büyük olması 2.Yanlış boyama tekniği: Boya tabancasının yüzeye çok
yakın tutulması veya çok yavaş hareket ettirilmesi.
3.Aşırı
kalınlıkta film oluşacak şekilde uygulama yapılması.
4.Katlar
arasındaki bekleme sürelerinin yetersiz olması.
5.Düşük
ortam sıcaklıklarında, parça boyamalarda yavaş cins sertleştirici ve tinerlerin
kullanılması.
Nasıl
Önlenir?
Boya
tabancası, uygulama tekniği ve kullanılan ürünler arasında uyum olmalıdır.
Kullanılacak sertleştirici ve tinerlerin seçimi doğru olarak yapılmalıdır.
Ortam sıcaklığının düşük olduğu durumlarda iyi bir atomizasyon sağlamak için küçük
tabanca memesi ve hızlı tiner kullanılmalıdır.
Nasıl
Tamir Edilir?
Kurumanın
tamamlanmasından sonra akıntılar kazınmalı, P1000‐1200 ile
zımpara yapılıp, Pasta ve Polish uygulanarak yüzey düzeltilmelidir. Perde
şeklindeki çelik akmalarda sorumlu bölge zımparalanarak tekrar boyanmalıdır.
PORTAKALLANMA
Son
kat boyada portakal kabuğu yüzeyine benzer bir görüntünün oluşmasıdır.
Nedenleri:
1.Boya
tabancasının yüzeye çok uzak tutulması.
2.Uygulama
basıncının çok düşük, atomizasyonun yetersiz olması.
3.Son
katın çok ince uygulanması.
4.Tabancadan
çıkan boya miktarının az olması nedeniyle boyanın yüzeye kuru olarak düşmesi
5.Boya
viskozitesinin çok yüksek olması
6.Tinerin
çok hızlı cins olması
7.Uygulama
ortamının ya da yüzeyin sıcaklığının çok yüksek olması
Nasıl
Önlenir?
Boya
malzemeleri için önerilen püskürtme teknikleri uygulanmalıdır. Ortam
sıcaklığına uygun ve önerilen miktarda tiner kullanılmalıdır.
Nasıl
Tamir Edilir?
Portakallanma
çok belirgin değilse, P1200 ile zımparalanıp Pasta ve Polish uygulanarak, yüzey
düzgün ve parlak bir hale getirilir. Fazla olması durumunda, P800 ile
zımparalanıp tekrar boyanmalıdır.
İZ YAPMA
Eski
boyalı yüzeylerin kabarması sonucu oluşan kenarların ve onarımda kullanılan
macun ve astarların son katta görünür hale gelmesidir.
Nedenleri:
1.Onarımda
kullanılan macunun zımparalanmasının yetersiz olması.
2.Zımpara
işleminin dikkatsizce yapılması sonucunda metal, eski boya ve macun yüzeyleri arasında
seviye farklılıklarının meydana gelmesi.
3.Kısmi
astarlamadan sonra yeterli zımpara yapılmaması
4.Astarın
kalın olarak uygulanması ve kurumanın yetersiz olması.
Nasıl
Önlenir?
Tamir
edilecek bölgenin çevresindeki eski boyalı yüzeye ince zımpara yapılmalı, macun
ve astar uygulamaları ve kuruma süreleri için öneriler
dikkate
alınmalıdır. Astarı yüzeyin belli bir bölümüne değil, tamamına uygulamak daha
iyi bir sonuç verir. Yüzey seviye farklılıklarının
görülebilmesi
için, ince zımparadan önce yoklama boyası uygulaması önerilir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Onarılan
bölgenin çevresinin belirgin hale gelmesi durumunda hasarlı bölgenin zımparalanıp,astar
ve son kat uygulanarak tekrar boyanması gerekir.
ÇATLAMA
Son
kat boya yüzeyinde değişik yönlerde ve boyutlarda çatlakların oluşmasıdır.
Nedenleri:
Aşağıda
belirtilen şekillerde uygulanan boyaların sıcaklık değişmelerine maruz kalması
sonucunda çatlamalar meydana
gelmektedir:
1.Boyamada
kullanılan malzemelerin çok kalın katlar halinde uygulanması.
2.Gözle
görülemeyen küçük çatlaklar bulunan eski boyalı yüzey üzerine tamir yapılması.
3.Sertlik
ve elastikiyetleri birbirine uygun olmayan boya malzemelerinin kullanılması
(örneğin, sert polyester macun ve
astarların,
Termoplastik Akrilik Boyalar üzerinde kullanılmaları sonucunda, yüksek
gerilmeler nedeniyle boyada çatlamalar
meydana
gelir).
Nasıl
Önlenir?
Birbirine
uyum sağlayan malzemelerin önerilen kalınlıklarda uygulanması gerekir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Çatlama
olan katlar zımparalanıp, tekrar boyanmalıdır.
KIRIŞMA
Üst
katların, alt katlardan daha hızlı kuruması sonucunda yüzeyde kırışık, dalgalı
bir görüntü meydana gelir. Bu sorun
özellikle
oksidasyon kuruması yapan sentetik ürünlerde görünür.
Nedenleri:
1.Sentetik
son katın çok kalın uygulanması.
2.Uygun
olmayan kuruma şartları (çok yüksek ortam
sıcaklığı).
Nasıl
Önlenir?
Ürünleri
doğru film kalınlıklarında uygulamaya ve uygun kurutma şartlarını oluşturmaya
dikkat etmelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Kırışma
az ise, kurumanın tamamlanması için beklenmeli, sağlam yüzeye kadar zımpara
yapılıp tekrar boyanmalıdır.
Kırışma
çok fazla ise, boya sökücü kullanarak metale kadar inilmeli ve yüzey yeniden
boyanmalıdır.
ZIMPARA İZLERİ
Zımpara
izlerinin son kat boyada görünerek, boya yüzeyinin düzgünlüğünün ve
görüntüsünün olumsuz yönde etkilenmesidir.
Nedenleri:
1.Astar
veya macunun zımparalanmasının kalın olarak yapılması sonucunda, derin zımpara
izleri son katta görünür hale gelir.
2.Astarın
kuruması için gereken zamana yeterince dikkat edilmemesi. Astarın, son katın
uygulanmasından sonra kuruması sonucunda boyanın çökerek, zımpara izlerinin belirgin
hale gelmesi.
3.Boyalı
yüzeyin tamir edilecek bölgesinde çok kaba zımpara diski veya zımpara kağıdı
kullanılması sonucunda derin zımpara izlerinin oluşması.
Nasıl
Önlenir?
Önerilen
kalınlıkta zımpara kullanılmalı, astar ve macun ince zımpara yapılmadan önce
yoklama boyası uygulanarak zımpara izleri belirlenip, giderilmelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Kusurlu
katlar zımparalanıp, tekrar astar ve son kat uygulanmalıdır.
PİSLİK
Çeşitli
şekil ve büyüklükteki toz taneciklerinin son kat içine gömülmesi sonucunda
oluşan bir görüntü bozukluğudur.
Nedenleri:
1.Zımparadan
sonra aracın yeterince temizlenmemesi.
2.uygun
bir iş elbisesi giyilmemesi ve elbiseden toz, kir ve iplikçiklerin düşmesi.
3.Boyama
kabinindeki kusurlar:
Toz
filtresinin tıkanması veya delik olması.
Boya
kabininin çok kirli olması.
Kabine
gelen basınçlı havanın filtre edilmemesi.
Nasıl
Tamir Edilir?
Küçük
toz tanecikleri, yüzey P1200 ile zımparalanıp, Pasta ve Polish uygulanarak giderilir.
Tüm yüzeyin çok tozlu olması
durumunda,
zımpara yapılıp, tekrar boyanmalıdır.
TAŞ ÇARPMA İZLERİ
Küçük
taşlar boya yüzeyine hızla çarptıklarında, boya tabakalarında değişik
büyüklüklerde kopmalar şeklinde hasar oluştururlar.
Nedenleri:
Küçük
taşlar ve sert cisimler değişik hızlarda boya yüzeyine çarparlar. Çarpmanın
şiddetine bağlı olarak, sadece son kat tabakası veya tüm boya sistemi zarar görebilir.
Nemin hasarlı bölgeden boya katlarının içine girmesi sonucunda paslanma meydana
gelir.
Nasıl
Önlenir?
Taş
çentiklerinin oluşmasını önlemek mümkün değildir. Ancak Taş Çarpma Koruyucu
Astarı kullanılarak hasarın şiddetini azaltmak ve metal yüzeyleri pastan
korumak mümkün olabilir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Hafif
hasarlı durumlarda rötuş yapılarak yüzey onarılabilir. Büyük hasarlarda bu
bölge macun, astar ve son kat kullanılarak onarılabilir.
LEKE VE TANECİKLER
Boya
tabakasında içinde gömülü olarak bulunan değişik şekil, büyüklük ve sayıdaki küçük
leke ve taneciklerdir.
Nedenleri:
1.Raf
ömrünü doldurmuş olan boya malzemelerinin kullanılması.
2.Yanlış
sertleştirici ve tiner kullanımı
3.Tatbik
edilme süresini (Jel süresi)
doldurmuş
olan iki komponentli ürünlerin inceltilerek kullanılması.
4.Yetersiz
karıştırma sonucunda pigmentlerin toplanması.
Nasıl
Önlenir?
Boya
malzemeleri her zaman üreticinin önerileri doğrultusunda uygulanmalı, teknik bilgi
broşürlerinde belirtilen sertleştirici ve tinerler ile kullanılmalıdır. Ayrıca,
ürünler kullanılmadan önce iyice karıştırılıp, süzülmeli ve tatbik edilme
süresini aşmamaya dikkat etmelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Sorun
küçük bir bölgede ise, P1200 ile zımpara yapıldıktan sonra Pasta ve Polish uygulanmalıdır.
Leke ve tanecikler büyük ve sorunlu alan geniş ise yüzey matlaştırılıp boyanmalı
sonra son kat boyanmalıdır. Gerekirse astar uygulanmalıdır
PASIN YAYILMASI
Yüzeyde
meydana gelen nokta şeklindeki kabarcıklanmalar olarak tanımlanan bir hasardır.
Kabaran noktalar açıldığında kahverengi paslı bölgeler görülür.
Nedenleri:
1.Nemin,
çatlaklardan ve taş çarpması sonucunda oluşan çentiklerden sızarak metal yüzeye
ulaşması.
2.Tamirden
sonra pasın tamamen giderilmemesi ve nemin girişi ile birlikte yeni
paslanmaların başlaması.
3.Metal
yüzeyde nem çeken tuzların ve el izlerinin kalması. Nemin girmesi ile bu
pislikler, pas ve su kabarcıklarının oluşmasına neden olur.
Nasıl
Önlenir?
Eski
boyalı yüzey temiz ve mümkünse minerallerinden arındırılmış saf su ile temizlenmelidir.
Gerekirse, bu işlem buhar
püskürterek
yapılmalıdır. Yüzeyin pastan tamamen temizlendiğinden emin olunmalıdır.
Bunun
için en iyi yöntem pasın, kum püskürtmesi ile giderilmesidir. Boya yüzeyindeki
taş çarpması sonucu meydana gelen hasarlar derhal tamir edilerek, paslanmanın
önüne geçilmelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Boya
sökücü, zımpara ya da kum püskürtme ile paslı yüzey saca kadar temizlenmelidir.
Metal yüzey hiçbir paslı nokta kalmayacak şekilde temizlenerek, pasa karşı
koruyucu astarlardan biri uygulanarak tekrar boyanmalıdır.
SU LEKELERİ
Su
lekelerinin son kat yüzey üzerinde genellikle beyaz renkli, yuvarlak
kabarcıklar olarak görülmesidir.
Nedenleri:
Lekeler,
yağmur ve çiğ damlacıklarının havadaki toz, kireç ve tuz gibi maddelerle birleşerek
yüzeyde kuruması sonucunda oluşur. Bu lekeler genellikle kurumasını tamamlamamış
taze boyalı yüzeylerde meydana gelir.
Nasıl
Önlenir?
Kuruma
sırasında ortam sıcaklığına ve kuruma sürelerine dikkat edilmeli, boya tamamen
kurumadan nem ile temas önlenmelidir. Araç ya da boyalı yüzeyin ıslanması durumunda
derhal kurutma yapılmalıdır.
Nasıl
Tamir Edilir?
Normal
şartlarda, sudan etkilenen kısımları nemli bez ile silerek, Polish uygulamak
yeterlidir. Bu işlem istenilen sonucu vermiyorsa, yüzey kurutulmalı ve P80
zımpara ile su lekesinin olmadığı boya katına kadar zımparalama yapılır. Hata
oluşumuna neden olan sebepler ortadan kaldırılarak, uygun boya ürünleri ile
tekrar boyama yapılır.
METAL YÜZMESİ
Metalik
boyalı yüzeylerde dalgalanma şeklinde görünen renk farklılıklarıdır.
Nedenleri:
1.Metalik
baz katın eşit katlar halinde uygulanmaması.
2.Yetersiz
ön buharlaşma süresinin ardından, uygulanan verniğin baz katı çözerek metal pigmentlerin
dizilişlerini etkilemesi.
3.İlk
kat verniğin baz katın çözülmesine neden olacak kadar fazla miktarda
uygulanması.
Nasıl
Önlenir?
Baz
katın eşit katlar halinde ve yeterli kalınlıkta uygulanması sağlanmalı ve
vernik uygulanmasından önce önerilen süre kadar beklenmelidir.
Nasıl
Tamir Edilir?
Metal
yüzmesi sorunu vernik uygulaması öncesinde görülürse, hava basıncı düşürülerek
baz katın seri hareketlerle bir kat daha uygulanması gerekir. Eğer, sorun
vernik uygulanmasından sonra görülürse, kuruma için beklenir, hafif bir zımpara
yapılarak tekrar baz kat ve vernik uygulanır.
TEKNİK DESTEK ve EĞİTİM
Firmamız
boyalardan beklenilen sonuçların alınması için sadece formülasyonu ve üretim
kalitesinin yetmediğini, bunun yanında doğru uygulama ve doğru boya seçimi ile
bu performansa ulaşılabileceğini düşünmektedir. Bu doğrultuda firmamız müşterilerine
aşağıdaki konularda eğitim ve teknik destek sağlamaktadır.
·
Genel Boya Teknolojisi
·
Korozyon ve Korozyondan Korunma
·
Yüzey Hazırlığı
·
Boya Uygulama Teknikleri
Daha
spesifik koşullardan oluşabilecek diğer problemler için lütfen firmamıza danışınız.
Danışma için : Sabahattin TATLICIOĞLU
İrtibat Telefon : 0212 481 90
88
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder